Αρχική Ειδήσεις Κέρκυρα Στα σχέδια ΤΑΙΠΕΔ αξιοποίηση μικρών λιμανιών της Κέρκυρας 

Στα σχέδια ΤΑΙΠΕΔ αξιοποίηση μικρών λιμανιών της Κέρκυρας 

27

Τα νέα χρονοδιαγράμματα για την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, τα οποία επηρεάζονται και από την πανδημία, έδωσε χθες στη δημοσιότητα το ΤΑΙΠΕΔ, μέσω του επικαιροποιημένου Επιχειρησιακού Προγράμματος Αξιοποίησης (Asset Development Plan – ADP).

Το εν λόγω σχέδιο εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), στις 9 Σεπτεμβρίου. Στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα δεν υπάρχει το λιμάνι της Κέρκυρας, ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ σημειώνει πως εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων από τους μικρούς λιμένες, ή/και μαρίνες, του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας. Υπενθυμίζουμε ότι τον περασμένο Αύγουστο, ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την επίσκεψη του στην Κέρκυρα είχε αναφερθεί στο ότι  ο διαγωνισμός υποπαραχώρησης του λιμανιού μας, πάει πίσω χρονικά, εξαιτίας της πανδημίας. Ωστόσο στην ίδια επίσκεψη, είχε γίνει συζήτηση για την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος για το λιμάνι της Λευκίμμης. 

Ποια μικρά λιμάνια της Κέρκυρας ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ 

Το χαρτοφυλάκιο του Ελληνικού Κράτους περιλαμβάνει 10 λιμάνια με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών, μεταξύ των οποίων και της Κέρκυρας με το  ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιρειών οι οποίες έχουν τη διαχείριση των λιμένων αυτών μέχρι το 2042. Στην ευθύνη του  Οργανισμού  Λιμένα Κέρκυρας, άρα κατ΄επέκταση στο ΤΑΙΠΕΔ είναι, εκτός από το λιμάνι της πόλης και  τα εξής λιμάνια, η πλειονότητα των οποίων,  μέχρι το 2014 ήταν «ορφανά»: Ημερολιάς, Κασσιώπης, Ρηχά νερά, Αργυράδων, Κουλούρας, Αυλάκια Οθωνών, Βαγιονάκι Πεντατίου, Λευκίμμης, Αγ. Στεφάνου Σινιών, Νησακίου, Ρόδας, το λιμανάκι των Ερμόνων, Αγίου Στεφάνου Αυλιωτών, Αλιέων Μαντουκίου, Αστρακερής, Γουβιών, Καλυβιώτη, Κοντογυαλού, Σιναράδων, Μαθρακίου, Μπούκαρη, Πετριτή, Σιδαρίου, Άγιου Γόρδη, Αγραπιδιάς Αντίπαξων, Αλυκών Λευκίμης, Απιδιών Μαθρακίου, Γάρδενου Βιταλάδων, Βλαχέρνας Κανονιού, Ύψου, Πυργί  Ύψου, Φιορούλας Πεντατίου, Γαΐου, Λογγού και Λάκκας Παξών, Πόρτο Ερείκουσας και Άμμου Οθωνών. Υπενθυμίζουμε  ότι τα λιμάνια Μπενιτσών και Αλύπας Παλαιοκαστρίτσας ανήκουν στον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων, ωστόσο μέχρι τώρα δεν έχει εκπονηθεί κανονισμός λειτουργίας. Επίσης το παραλιακό μέτωπο της Γαρίτσας, στο οποίο περιλαμβάνονται και οι εγκαταστάσεις του ΝΑΟΚ έχει απεγκλωβιστεί από τον ΟΛΚΕ και επί του παρόντος και μέχρι να αποφασιστεί, η παραχώρηση στον Δήμο, είναι «στα χέρια» του Υπουργείου Οικονομικών και ειδικότερα της ΕΤΑΔ ΑΕ (πρώην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου). Τέλος να σημειωθεί ότι ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας έχει ζητήσει απο τον Υπουργό Ναυτιλίας τη δυνατότητα δημιουργίας Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, προκειμένου να διαχειριστεί τα λιμάνια της περιοχής του.

Ο σχεδιασμός για το λιμάνι Κέρκυρας 

Υπενθυμίζουμε ότι υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την επίσκεψη του στην Κέρκυρα, το διήμερο 26-27 Αυγούστου 2020, αναφερόμενος στο λιμάνι είπε ότι στον σχεδιασμό είναι η  μερική «ενοικίαση του» για την δραστηριότητα της κρουαζιέρας, όπου υποστήριξε ότι προ της πανδημίας υπήρχε έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας. Ωστόσο με τις παρούσες συνθήκες ο διαγωνισμός υποπαραχώρησης πάει πίσω. Ενώ, ιδιαίτερη  σημασία έδωσε στην   ολοκλήρωση του Master Plan Λιμένος Κέρκυρας με κατασκευή μαρίνας MegaYacht, τονίζοντας ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα ήταν από τις ελάχιστες, που είχαν ανοδική πορεία φέτος. 

Ενδιαφέρον για λιμάνι Λευκίμμης 

Στο περιθώριο της επίσκεψης του υπουργού Ναυτιλίας στην Κέρκυρα, ο βουλευτής Στέφανος Γκίκας τον ενημέρωσε για υπάρχον επενδυτικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του λιμανιού της Λευκίμμης. Το ενδιαφέρον αφορά τη δημιουργία μαρίνας και αναβάθμιση του λιμανιού , το οποίο παράλληλα θα μπορεί να υποδέχεται και μικρά κρουαζιερόπλοια, ενώ θα εξυπηρετεί και την πορθμειακή  γραμμή Λευκίμμης –Ηγουμενίτσας. Να σημειωθεί ότι για το θέμα δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση  

Το επικαιροποιημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ 

Ειδικότερα, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο πρόγραμμα: – Για τα περιφερειακά λιμάνια, εκκρεμεί η έναρξη της διαδικασίας απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων 200 στρεμμάτων, εντός της Χερσαίας Ζώνης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Ως ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους τρεις διαγωνισμούς (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα) έχει οριστεί η Παρασκευή 2 Οκτωβρίου. Στο ADP αναφέρεται, παράλληλα, πως εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων από τους μικρούς λιμένες, ή/και μαρίνες, του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας.

– Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αναμένονται δεσμευτικές προσφορές έως το τέλος του Δεκεμβρίου φέτος και έως το τέλος του Ιανουαρίου 2021 για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Παράλληλα, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 αναμένεται να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου νοτίως της Καβάλας.

– Εντός του α΄ εξαμήνου του 2021 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς η υφιστάμενη λήγει τον Οκτώβριο 2024.

– Για το Ελληνικό, εκκρεμεί, εκτός από την παραχώρηση της άδειας καζίνου, η διανομή δικαιωμάτων πλήρους κυριότητας μεταξύ Δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ επί της έκτασης και σύσταση δικαιώματος επιφάνειας υπέρ του Ταμείου, καθώς και η μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το Ταμείο στην «Ελληνικό ΑΕ». Επιπλέον, απαιτείται η κύρωση από τη Βουλή, της σύμβασης εισφοράς των εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην «Ελληνικό ΑΕ». Επίσης, εκκρεμεί και η εγγραφή των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων χωροθέτησης στο Κτηματολόγιο (ΥΠΕΝ/ΤΑΙΠΕΔ/Κτηματολόγιο).

– Για τις 11 Δεκεμβρίου έχει προγραμματιστεί η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Για την Εγνατία Οδό, σύμφωνα με το ADP, η Διοικητική Αρχή Σηράγγων πρέπει να προχωρήσει αμελλητί στην αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση). Παράλληλα, εκκρεμεί η έκδοση αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου, οι οποίες έχουν λήξει, ή αναμένεται να λήξουν. Η Εγνατία Οδός πρέπει να υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Από την πλευρά της, η ΔΙΠΑ πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ΑΕΠΟ (για τις άδειες που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.

Επιπλέον, η Εγνατία Οδός πρέπει να προχωρήσει στην ολοκλήρωση κατασκευής μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, καθώς και στον λεπτομερή καθορισμό όλων των απαιτούμενων ενεργειών, ή/και κατασκευαστικών εργασιών και προσδιορισμό του κόστους τους, και οι οποίες απαιτούνται για την αποκατάσταση ορισμένων γεφυρών. Παράλληλα, πρέπει να προχωρήσει και στην οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη. Ενώ, εκκρεμούν και ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.

– Για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών («Ελ. Βενιζέλος»), αναφέρεται στο ADP ότι «η εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης επηρεάζει τον χρονικό σχεδιασμό του διαγωνισμού». Το ΤΑΙΠΕΔ έχει εγκρίνει από τις αρχές Μαρτίου τα τεύχη της β΄ φάσης του διαγωνισμού, τα οποία και απεστάλησαν στους προεπιλεγέντες επενδυτές.

Πηγή: www.kerkyrasimera.gr