Αρχική Ειδήσεις Κέρκυρα Α.Αυλωνίτης: Ερώτηση για τις μετακινούμενες λαϊκές αγορές

Α.Αυλωνίτης: Ερώτηση για τις μετακινούμενες λαϊκές αγορές

24

Ερώτηση κατατέθηκε στις 24 Μαρτίου , στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, την οποία συνυπογράφει ο Βουλευτής Κέρκυρας Αλέξανδρος Αυλωνίτης,  προς τον  Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων και τον  Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, για την ανάγκη άρσης της απαγόρευσης της λειτουργίας των κλάδων των μετακινούμενων λαϊκών αγορών.

Θέμα: «Επείγουσα ανάγκη άρσης της απαγόρευσης της λειτουργίας των κλάδων των λαϊκών αγορών της παραγράφου 9 του άρθρου 2 του ν. 4497/2017 για τους οποίους απαιτείται μετακίνηση από Περιφέρεια σε Περιφέρεια σε όλη την Επικράτεια»

Με την από 22.03.2020/Β’998 Π.Ν.Π. (Αριθμ.Δ1α/ΓΠ.οικ.20040), απαγορεύτηκε, από την κυβέρνηση, η λειτουργία των κλάδων των λαϊκών αγορών της παραγράφου 9 του άρθρου 2 του ν. 4497/2017 που εμπεριέχουν μετακίνηση από Περιφέρεια σε Περιφέρεια σε όλη την Επικράτεια από χθες, Δευτέρα, 23 Μαρτίου 2020 έως και το Σάββατο, 25 Απριλίου 2020, «για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας, κατά τα αναφερόμενα στην από 20.3.2020 εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19».

Μέχρι και το απόγευμα της Κυριακής, 22 Μαρτίου, η Κυβέρνηση εξήγγελλε ότι η προσέλευση των παραγωγών λαϊκών αγορών θα γινόταν με μειωμένο αριθμό ανάλογα με τον αριθμό θέσης, ήτοι τη μία εβδομάδα οι μονοί και την άλλη εβδομάδα οι ζυγοί αριθμοί θέσεων, μέτρο που θα επέτρεπε στους κατέχοντες τη νόμιμη άδεια να διαθέσουν τα προϊόντα τους στις λαϊκές αγορές των Περιφερειών για τις οποίες αυτή έχει εκδοθεί και σύμφωνα με τον προϋπολογισμό τους που περιλαμβάνει τις καλλιεργητικές δαπάνες τους, την προσωπική τους εργασία, καθώς και την εργασία λοιπών, απασχολουμένων από αυτούς, εργατών γης, στις οποίες, εδώ και ικανό χρονικό διάστημα, έχουν αναγκαία προβεί.

Με την πρόσφατη, όμως, Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, ενώ η λειτουργία των λαϊκών αγορών εξακολουθεί, και ορθά, δεδομένης της φύσης των προϊόντων, που συνιστούν, δηλαδή, είδη πρώτης ανάγκης, το εν λόγω δικαίωμα αναστέλλεται μέχρι και την 25η Απριλίου, ήτοι για έναν ολόκληρο μήνα, για τους κλάδους λαϊκών αγορών που προϋποθέτουν μετακίνηση από Περιφέρεια σε Περιφέρεια, με αποτέλεσμα να ανακύπτει μια σειρά από σοβαρά ζητήματα:

  1. Πώς θα επιβιώσουν οι παραγωγοί λαϊκών αγορών που κατέχουν νόμιμη άδεια για Περιφέρειες εγγύς της Περιφέρειας μόνιμης κατοικίας τους, όπως συμβαίνει, κατά κόρον με τις άδειες για τις λαϊκές της πρωτεύουσας ή της συμπρωτεύουσας; Mεγάλος αριθμός λαϊκών παραγωγών της Π.Ε. Αργολίδας, της Π.Ε. Κορινθίας και της Π.Ε. Βοιωτίας κατέχουν νόμιμη άδεια για τη διάθεση των προιόντων τους μόνον σε λαϊκές αγορές της – εγγύτερης – Π.Ε. της Αττικής.
  2. Τι θα γίνει με τα προϊόντα των κλάδων λαϊκών αγορών που αποκλείονται από την από 22.03.2020/Β’998 Π.Ν.Π. (Αριθμ.Δ1α/ΓΠ.οικ.20040); Ως γνωστόν, πρόκειται για προϊόντα τα οποία κατά την 3η, το μέγιστο, ημέρα, αλλοιώνονται. Πρόκειται, επίσης, για προϊόντα ιδιαίτερα ευπαθή, που παράγονται με κόπο και δαπάνες μιας ολόκληρης καλλιεργητικής περιόδου, για προϊόντα που μη δυνάμενα να πωληθούν, κατ’ ανάγκη θα «πεταχτούν» από τους ίδιους τους παραγωγούς με ρίσκο την ίδια την επιβίωσή τους. Και τούτο, διότι ούτε σε εμπόρους μπορούν να διαθέσουν τις μικροποσότητές τους, διότι οι έμποροι έχουν από μακρό χρόνο ανεύρει τους προμηθευτές τους και καταρτίσει συμβάσεις με αυτούς.
  3. Το σύνολο των σούπερ – μάρκετ της Επικράτειας εξακολουθεί να λειτουργεί για τις αναγκαίες προμήθειες των πολιτών με είδη απόλυτης και άμεσης κατανάλωσης και με την τήρηση των προβλεπομένων μέτρων, ήτοι τη χρησιμοποίηση μέσων ατομικής προστασίας (Μ.Α.Π.) και τήρηση του αναγκαίου χώρου των 15 τ. μ. ανά πελάτη. Μάλιστα, τα σούπερ μάρκετ της Επικράτειας συνιστούν χώρους κλειστούς και στεγασμένους και όχι υπαίθριους και ανοιχτούς, όπως αυτοί στους οποίους διατίθενται τα προϊόντα των κλάδων των λαϊκών αγορών. Στους τελευταίους, κατά την κοινή λογική, ο κίνδυνος μετάδοσης του κορωνοϊού είναι ηπιότερος. Ως εκ τούτου, και εφόσον οι λαϊκές αγορές λειτουργούν με την τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων, από πού προκύπτει ο πρόσθετος κίνδυνος εξάπλωσης του ιού εκ των μετακινουμένων προιόντων των παραγωγών λαϊκών αγορών από κοντινές Περιφέρειες, εφόσον και για αυτούς θα εφαρμόζονται οι ισχύουσες δικλείδες ασφαλείας (κενά μεταξύ των πάγκων και μέσα ατομικής προστασίας του παραγωγού, ήτοι μάσκα και γάντια);
    Επειδή οι παραγωγοί των λαϊκών αγορών συγκαταλέγονται μεταξύ των πρώτων, στη διατροφική αλυσίδα, εργαζομένων, είναι επιτακτική ανάγκη να προβλεφθεί νομοθετικά ο τρόπος με τον οποίο τα προϊόντα τους θα μεταφερθούν στους αποδέκτες τους, ήτοι θα καλύψουν τις ανάγκες των πολιτών για στοιχειώδη και βασικά είδη διατροφής.
    Επειδή το ειδικό επίδομα των 800 ευρώ ουδόλως δύναται να ανταποκριθεί στις ανάγκες, εκ της προκληθείσας ζημίας, και στη φύση του επαγγέλματος των παραγωγών, δεδομένου ότι η οικονομική τους απώλεια δεν μπορεί να αναχθεί σε ένα ή 2 «μηνιάτικα» εργασίας, έτερος τρόπος οικονομικής κάλυψής τους δεν αναφαίνεται, παρά μόνον η ισότιμη συμπερίληψη και αυτών που μεταφέρουν τα προϊόντα τους από κοντινές Περιφέρειες.

Με βάσει τα ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Θα προχωρήσουν σε τροποποίηση της Π.Ν.Π., προκειμένου για την παύση της εξαίρεσης των κλάδων λαϊκών αγορών που εμπεριέχουν μετακίνηση από Περιφέρεια σε Περιφέρεια από τις λαϊκές αγορές που εξακολουθούν να λειτουργούν στη χώρα;
  2. Τι άλλα μέτρα προτίθενται να πάρουν, ώστε να καλυφθεί η οικονομική απώλεια και οι ζημίες των παραγωγών, από την τρέχουσα συγκυρία, δεδομένης της ανεπάρκειας και ασυμβατότητας του ειδικού επιδόματος των 800 ευρώ με τη φύση και το είδος της εργασίας τους;

Πηγή: www.kerkyrasimera.gr